תהליך התמודדות לזכייה במשרה מבוקשת הוא מאתגר, ארוך, מלווה בהרבה חששות וביציאה מאיזורי הנוחות, לכל תפקיד ובכל סקטור. לשירות המדינה מאפיינים ייחודיים בתהליך ההתמודדות ולכן כל כך חשוב:
1. להכיר את התהליכים, כשיודעים לקראת מה הולכים זה מקטין את החששות משמעותית.
2. להיות מודעים לאתגרים שבתהליך, לא לטאטא/להתעלם
3. לנהל אותם, כלומר לעשות הכנה טובה ומקיפה.
ולמה זה חשוב להכין את עצמך למכרז?
פשוט מאוד – הכנה טובה, מקצועית ומקיפה (לכל אורך התהליך), מעלה משמעותית את הביטחון העצמי, את הידע ובהלימה – את סיכויי הזכייה במשרה.
אז מה כוללת ההכנה למכרז?
ממעוף הציפור, אפשר לחלק את ההכנה ל – 10 שלבים מרכזיים:
1. הבנה שהגיעה העת לשינוי וקבלת החלטה על יציאה לדרך!
2. אימוץ גישה אופטימית וחיובית עם התהליך הצפוי לצד התנהלות פרקטית וממוקדת
3. איתור המשרה המתאימה תוך עמידה בתנאי הסף הנדרשים
4. היכרות עם החוזקות והיתרונות היחסיים, לכל אורך התהליך
5. טיוב קורות החיים ובדיקת הלימתם לתיאור התפקיד
6. לימוד תיאור התפקיד והבנתו המשרה המבוקשת
7. לימוד ההיבטים המקצועיים של התפקיד והמשרד/הארגון
8. שיחות עם גורמים רלוונטיים שיכולים לסייע בהבנת התפקיד
9. מעבר על השאלות הצפויות בוועדה וביצוע סימולציה
10. הגעה לוועדת הבוחנים
יציאה לדרך
זהו, אחרי כמה שנים באותו תפקיד, מחלחלת ההבנה שצריך לזוז, לשנות ולהתקדם לתפקיד הבא. ההבנה וכל הפעולות הנגזרות ממנה – זהו צעד משמעותי, מאתגר שכרוך תמיד ביציאה מאיזור הנוחות, מהתבוננות פנימה וגם – בלקיחת סיכונים לצד ההזדמנויות. אז קדימה, התנענו!
שילוב גישה אופטימית ומעשיות
זה שלב שמלווה אותנו למעשה לכל אורך התהליך ואימוץ הלך רוח חיובי ואופטימי עם התנהלות מעשית הוא שילוב מנצח! צריך לזכור שצפויות לנו מהמורות בדרך, ועם זאת אנחנו ממוקדים במטרה ששמנו לנגד עיננו ומנסים גם להנות מהדרך.
איתור המשרה
לפעמים זה ברור וקל, כי מדובר בקידום טבעי ומתבקש בתוך האגף/המשרד – מסגן מנהל אגף למנהל, או ממנהל האגף לסמנכ"ל וכו'. ולעיתים האיתור מחייב עצירה, חשיבה ובעיקר דיוק – האם התפקיד הזה מתאים לי וליכולות שלי? האם אני באמת רוצה אותו ואוכל לצמוח בו? זהו שלב חשוב שמחייב שאלת שאלות אמיצות ומתן מענה כנה.
היכרות עם החוזקות
אוקי, אז החלטת שמתקדמים, איתרת את המשרה, וזה הזמן לחשוב - מהן החוזקות שלך, הכישורים והמיומנויות והאם הן בהלימה למהות התפקיד? או בשפת האימון "מה בתרמיל"? הכלל הוא שככל שיש הלימה גבוהה יותר בין הערכים, החוזקות והתפקיד, רמת האושר והסיפוק שלך יהיו גבוהות יותר.
טיוב קורות החיים
קורות החיים הם חלון הראווה שלך והמסמך הראשון והמרכזי שמונח בפני חברי וועדת הבוחנים. לכן, כל כך חשוב לטייב ולדייק אותם, הן מבחינת התכנים והן מבחינת הנראות. יש כללים רבים לגבי כתיבת קורות חיים, אנחנו נתמקד באילו הרלוונטים לסקטור הציבור ותמיד צריך לוודא את הרלוונטיות שלהם לתפקיד, לניסיון התעסוקתי הנדרש, השכלה וכו'.
לימוד הנושאים המקצועיים והמשרד/ארגון
גם זהו שלב הכרחי שיש להקדיש לו את משאבי הזמן הנדרשים – קריאה מדוקדקת של תיאור התפקיד, לימוד על המשרד/הארגון ועל התחום המקצועי באמצעות בדיקות באתר המשרד, בגוגל, בדוחות מבקר המדינה ועוד. מהבנת תיאור התפקיד נוכל להבין האם קיימים פערים בין דרישות התפקיד לקורות החיים שלך. ההכנה הזו תקנה לך ידע רלוונטי וחשוב באשר למשרה ולא פחות – תחזק עד מאוד את הביטחון העצמי בוועדת הבוחנים.
שיחות עם גורמים רלוונטיים
הלימוד העצמי, הקריאה והרחבת הידע חשובים מאוד, אך לא די בהם. יש לנסות ככל הניתן לאתר גורמים רלוונטיים במשרד או בעלי תפקידים במשרדים אחרים שיכולים לתת מידע נוסף על התפקיד, לאתגר עם שאלות שיכולות להישאל. אם מדובר בתפקיד רוחבי כמו משאבי אנוש, אפשר לנסות ולשוחח עם עובדים ממשרדים אחרים כדי להבין את מהות התפקיד, האתגרים והשאלות המקצועיות שיכולות להשאל. יש לזכור - אין הביישן למד!
עריכת סימולציה לוועדת הבוחנים
זה השלב האחרון ואחד החשובים מכולם – לעבור עם גורם מקצועי על רשימת השאלות האפשריות ולחשוב על התשובות ולהצטייד בדוגמאות רלוונטיות. בסוף, יש כ – 20 שאלות שדי חוזרות על עצמן, חשוב להתכונן, לתת את הדעת על השאלות ה"מתקילות" יותר – ספר לנו על אתגר שהיה לך, על פרויקט שלא הצליח, על תכונה שלילית שלך ועוד ולהצטייד בדוגמאות רלוונטיות.
הגעה לוועדת הבוחנים
בשתי מילים, אחרי כל תהליך ההכנה המעמיק שעשינו, הגענו לישורת האחרונה וחייבים לתת את המיטב והמירב!
עכשיו, כשברור שכדי להתכונן ולהצליח במכרז צריך מומחה בתחום, מזמינה אותך לקבוע אתי שיחת היכרות והתאמה ושנצא לדרך!
אפשר ליצור אתי קשר ב:
2. שליחת הודעה בווטסאפ או פשוט להתקשר, כמו פעם... 050-6255144
מחכה לך, מירב
コメント